تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد - سوالات درس تکنولوژی موتورهای دیزلی
 
درباره وبلاگ


سلام به تمامی هنرآموزان وهنرجویان رشته مکانیک خودرو. اینجانب محسن مرادی سرگروه رشته مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد از کلیه هنر آموزان علاقمند دعوت به عمل می آورم تا در بهبود و توسعه وبلاگ حاضر، با اینجانب همکاری نمایند. آدرس ایمیل برای ارسال مقالات، سوالات و مشکلات مربوط به هنرستان های محل تحصیل جهت رسیدگی به ایمیل زیر ارسال نمایید.
mohsen_moradi5624@yahoo.com

مدیر وبلاگ : محسن مرادی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

بسمه تعالی

 

           سوالات  مربوط به درس تکنولوژی موتورهای دیزلی

       1- دلایل استفاده از موتورهای دیزلی در صنایع رابنویسید.

صرفه اقتصادی و سوختن کامل هیدروکربور(سوخت های فسیلی) است که صرفه اقتصادی به دو عامل ارزانی قیمت گازوئیل و مصرف کم بستگی داشته وسوختن کامل باعث آلوده نشدن محیط زیست و بالا رفتن بازده حرارتی(بالا بودن ارزش حرارتی سوخت دیزل) می شود.

 

2-اختلاف اصلی موتورهای دیزل با بنزینی در چیست؟

در سیستم سوخت رسانی(پیچیده تر و نیز دارای تجهیزاتی از قبیل پمپ اولیه یا پمپ تغذیه یا پمپ سه گوش،پمپ انژکتور،فیلترها  ،لوله های انتقال سوخت،انژکتورها) و نحوه احتراق(تدریجی و فشار ثابت) است.

 

3-علت اینکه موتورهای دیزلی را موتورهای فشار ثابت یا ایزو بار می گویند چیست؟

از نظر تئوری در موتور دیزل بعد از تزریق سوخت به داخل سیلنر به علت اینکه اولا ماده سوختنی موتور دیزل دارای خواصی است که نسبت به بنزین به کندی و آرام می سوزد و ثانیا عملا تمامی سوخت لازم برای احتراق کامل از مجاری انژکتور به طور ناگهانی و یکباره نمی تواند به داخل سیلندر تزریق شود و برای این عمل احتیاج به صرف زمان معینی است بنابراین احتراق

مرحله ای و به تدریج صورت می گیرد و فشار در زمان احتراق تا انبساط محصولات احتراق ثابت می ماند.

 

4-علت اینکه سوخت به صورت ذره ای در محفظه احتراق تزریق می شود چیست؟

جهت مخلوط شدن بهتر سوخت و هوا و احتراق کاملتر، سوخت به صورت ذره ای تزرق می شود.

 

5-سیستم سوخت رسانی در موتورهای دیزلی باید دارای چه ویژگی هایی باشد و علت آن چیست؟

به دلیل اینکه در موتور دیزل احتراق به صورت خود به خود(بدون جرقه شمع) صورت می گیرد بنابراین باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

1-مقدارسوخت دقیقا به اندازه بار موتور ارسال گردد

2-شروع تزریق سوخت به طور درست تنظیم گردد.

3-مدت تزریق سوخت کاملا حساب شده باشد.

4-سوخت به شکل ذره ای یا به صورت گرد و پودری تزریق گردد.

5-ذرات سوخت در کل محفظه احتراق پخش گردد.

6-کیفیت سوخت و احتراق طوری تنظیم گردد که بازده حرارتی به حداکثر برسد یعنی دودهای خروجی اگزوز دارای حداقل هیدروکربور نسوخته باشد.

7-مقدار تزریق سوخت با توجه به مدت پاشیدن آن و نحوه احتراق طوری هماهنگ باشد که زمان احتراق نسبتا طولانی بوده و با ازدیاد حجم موتور یعنی با پایین رفتن پیستون فشار ثابت باشد.

 

6-دلیل اینکه مقدارسوخت دقیقا به اندازه بار موتور ارسال می گردد را بنویسید؟

کنترل در هنگام بار زیاد و بار کم روی موتورمانند سربالایی و سرپایینی(جلوگیری از تجاوز دور) توسط رگولاتورباید انجام شود.

 

7-دلیل اینکه شروع تزریق سوخت در موتور دیزلی باید به طور درست تنظیم گردد چیست؟

با توجه به ترتیب احتراق در موتور،زمان تزریق سوخت متناسب باشد ونیز تقریبا20-30درجه قبل انتهای زمان تراکم باشد ونیز بادر نظر گرفتن آوانس تزریق سوخت جهت اختلاط بهتر سوخت و هوا وبهره برداری از کل فشار روی پیستون در زمان کورس احتراق  است.

 

8-دلیل اینکه ذرات سوخت باید در کل محفظه احتراق پخش گردد چیست؟

 اختلاط  بهتر سوخت و هوا و فشار یکنواخت در هنگام انبساط گازهای احتراق.

 

9-دلیل اینکه سوخت در موتور دیزل باید به شکل ذره ای و به صورت گرد تزریق گردد چیست؟

اختلاط هوا و سوخت به طور بهترو گرماگیری سوخت از هوای داغ محفظه زودتر وزمان افزایش اولین افزایش مقدار فشار کمتر(تاخیر احتراق کمتر) و در نتیجه احتراق کاملتر و قدرت بیشترباشد.

 

10-سیستم روغن کاری موتور دیزل را توضیح دهید و اختلاف آن با موتور بنزینی را بنویسید؟

فشار روغن در موتورهای دیزلی تا 5 اتمسفر می رسد و در موتور بنزینی 2 تا 3 اتمسفر است و در موتور دیزلی برای روغنکاری پمپ انژکتور و سوپرشارژ و توربوشارژ مدار روغنکاری جداگانه وجود دارد.

 

11-ویزگی پیستونهای موتورهای دیزلی را بنویسید؟

جنس پیستونها به دلیل تحمل فشار احتراق بالا و گرمای زیاد از آلیاژهای مخصوص(آلومینیوم مجهز به تقویت کننده فولادی) و در بعضی پیستونها کل محفظه احتراق یا بخشی از آن در داخل پیستون ایجاد شده است.

 

12-ویزگی میل لنگ موتورهای دیزلی را بنویسید؟

از جنس فولاد آلیاژی مقاوم بوده که در مقابل قدرت و فشار و گشتاور زیاد تحمل نماید و به روش آهنگری پرسی و روش ریخته گری مخصوص ساخته می شود.

 

13- چگونه بازده حرارتی موتورهای دیزلی به حداکثر می رسد و با کیفیت سوخت و احتراق چه ارتباطی دارد؟

تمامی سوخت با تمامی اکسژن بسوزد در نتیجه حرارت تولید شده در کورس احتراق بیشترین مقدار خود را داشته باشد که با توجه به تعریف بازده حرارتی , حرارت گرفته شده از موتور به نسبت حرارتی که باید توسط احتراق ایجاد گردد به یکدیگرنزدیک شوند و راندمان یا بازده حرارتی بیشتر شود( یعنی دودهای خروجی اگزوز دارای حداقل هیدروکربور نسوخته باشد و خام سوزی حداقل داشته باشد)

14-جنس یاتاقانهای میل لنگ را بنویسید؟

از فلزات رنگین بوده که در مقابل فشار مقاومتر هستند و علت آن بالا بودن فشار و قدرت وارد شده بر روی یاتاقانهای میل لنگ است.با توجه به اینکه مقدار فشار در موتورهای دیزلی زیاد است بنابراین فشار وارده بر میل لنگ و یاتاقانها نیز بیشتر خواهد بود.

 

15-جنس بلوکه موتور و سر سیلندر موتور دیزل بنویسید؟

جنس بلوکه موتور از چدن است و به روش ریخته گری تولید می شود که به صورت بوش دار هستند.سرسیلندر موتورهای دیزل از آلیاژ آلومینیوم یا چدن ریخته می شود.

(چدن آلیاژی است که از آهن و کربن ساخته می شود و اگر مقدار درصد کربن موجود در آهن 2.06 تا 4.5 درصد باشد فلزچدن شکل می گیرد و اگر درصد کربن از 2.06 درصد کمتر باشد محصول را فولاد می نامند)

 

16-تفاوت متعلقات سر سیلندر موتور دیزل با بنزینی را بنویسید؟

از نظر کلی شبیه یکدیگر می باشند ولی به جای شمع ،انژکتور نصب شده است و در موتورهای با تزریق غیر مستقیم شمع گرمکن روی سرسیلندر جاسازی می شود.

 

17-تفاوت سیستم خنک کاری موتور دیزل با بنزینی را بنویسید؟

به علت گرمای زیاد حاصل از احتراق در موتور دیزلی سیستم خنک کندده بزرگتر از بنزینی است.

 

18-تعداد رینگهای موتورهای دیزل را بنویسید و با رینگهای موتورهای بنزینی چه تفاوتی دارند؟

هر یک از پیستونهای موتورهای دیزلی دارای سه تا چهار عدد رینگ کمپرس و یک تا دو عدد رینگ روغنی است که استحکام آنها نسبت به رینگهای موتوررهای بنزینی بالاتر است.

 

19-ویژگی شاتونهای موتور دیزلی را بنویسید؟

کپه شاتونها کمی پهن تر و از فولاد آلیاژی مقاوم به روش آهنگری پرسی(فورجینگ:پرس آهن و فلاد گداخته و نرم توسط پرس) به دلیل تحمل نیروی بیشتر و فشار احتراق بالا

 

20-سیستم روغن کاری موتورهای دیزل را شرح دهید.

فشار روغن در موتورهای دیزل به 5 اتمسفر نیز می رسد که به نسبت موتورهای بنزینی که 2 تا 3 اتمسفر است بیشتر بوده و مدار روغن کاری مجزا برای روغنکاری پمپ انژکتور و توربوشارژ وجود دارد.

 

21-ویژگی سوپاپهای موتور دیزلی را بنویسید؟

ساختمان سوپاپ در موتورهای دیزلی مانند بنزینی است و جنس آن از آلیاژ مقاوم در برابر فشار و حرارت است.

 

22-مفهوم تاخیر احتراق در موتور دیزل چیست و کیفیت سوخت چه ارتباطی با تاخیر احتراق دارد.

زمان لازم بین لحظه تزریق سوخت تا شروع احتراق را تاخیر در احتراق گویند که این زمان باید حداقل 0.001 تا 0.002 ثانیه باشد و در صورتیکه از این مقدار تجاوز نماید باعث احتراق ضربه ای و زدن موتور می شود(جمع شدن سوخت و احتراق سوخت جمع شده در محفظه احتراق) و چون در اثر احتراق ضربه ای فشار زیاد ایجاد می شود و برای موتور ضرر دارد و هر چه عدد ستان سوخت یا تمایل به اشتعال کمتر باشد به همان نسبت تاخیر در اشتعال بیشتر می شود.یا به عبارت دیگرزمان شروع تزریق سوخت تا مشاهده اولین افزایش در مقدار فشاررا تاخیر در احتراق گویند.

 

23-زمان تزریق در موتور دیزل را تعریف نمایید؟

از آغاز تزریق سوخت به وسیله انژکتور تا پایان آن را بر حسب ثانیه زمان تزریق گویند.

 

24-زاویه تزریق در موتور دیزل را تعریف نمایید؟

زاویه ای از گردش میل لنگ که بین شروع و اتمام عمل تزریق قرار دارد زاویه تزریق نامیده می شود.

 

25-زاویه تاخیر احتراق در موتور دیزل را تعریف نمایید؟

زاویه ای که میل لنگ در زمان تاخیر احتراق طی می کند.

 

26-چرا در موتورهای دیزلی لحظه پاشیدن سوخت تقریبا 20 تا 30 درجه قبل از پایان کورس تراکم است؟

زیرا در موتورهای بنزینی کاربراتوری زمان کافی جهت مخلوط شدن سوخت و هوا در هنگام مکش و تراکم وجود دارد(از زمان مکش تا نزدیکی انتهای زمان تراکم یعنی زمان جرقه) و در موتورهای دیزل برای مخلوط شدن بهتر هوا و سوخت آوانس تزریق سوخت در نظرگرفته می شود تا سوخت در کل محفظه احتراق با هوای ورودی کاملا مخلوط گردند و احتراق کامل و بدون دود باشد.

27-اساس کار موتور دیزل را شرح دهید.

در این زمان با پایین آمدن پیستون سوپاپ هوا باز شده وهوای خالص وارد سیلندر می شود که سوپاپ هوادارای 12 درجه آوانس(زودتر باز شدن سوپاپ هوا) و 42 درجه ریتارد(دیرتر بسته شدن سوپاپ) می باشد که در اینصورت زاویه مکش عملی 234=42+12+180 درجه می باشد.

 

با بالا آمدن پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف نقطه مرگ بالا هوای خالص حدود 30 تا 60 اتمسفر فشرده می شود و حرارت هوای موجود در سیلندر به حدود 600 تا 900 درجه سانتیگراد می رسد و 20 تا 30 درجه قبل از نقطه مرگ بالا سوخت تحت فشار زیاد به وسیله انژکتور به داخل سیلندر تزریق می شود و سوخت ضمن برخورد با هوای گرم و فشرده مشتعل شده ومنبسط

گردیده و ایجاد کار می نماید.

 

در کورس احتراق پس از تزریق سوخت فشار داخل محفظه یا روی پیستون 60 تا 100 اتمسفر می شود ولی در نمودار تئوری خط فشار ثابت است زیرا حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ پایین با این افزایش فشار مقابله می کند و افزایش حجم بالای پیستون باعث ثابت ماندن فشار در مرحله احتراق می گردد.پیستون در اثر انبساط گاز سوخته شده به طرف پایین حرکت می کند و کار ایجاد می نماید تولید فشار تا حدود 125 درجه ادامه دارد که این عمل با اتخاذ تدابیری در تزریق سوخت صورت می گیرد.

 

هنگامی که پیستون به نقطه مرگ پایین رسید سوپاپ دود باز شده و چون روی پیستون هنوز فشار وجود دارد بنابراین فشار شروع تخلیه نمی تواند فشار محیط باشد و بالاتر از فشار محیط است و هنگامی که سوپاپ دود باز می شود فشار تا مقدار فشار اتمسفر کاهش می یابد در این زمان سوپاپ دود 54 درجه قبل از نقطه مرگ پایین باز می شود یعنی آوانس سوپاپ دود صورت گرفته و تا 19 درجه بعد از نقطه مرگ بالا بسته می شود و ریتارد سوپاپ دود انجام می گیرد که در این حالت زاویه تخلیه عملی 253=54+19+180 درجه می باشد.

 

28-زاویه مکش تئوری و عملی زمان مکش موتور دیزل را بنویسید؟

زاویه مکش تئوری 180 درجه و زاویه مکش عملی 234 درجه است.

 

29-تولید فشار روی پیستون در زمان احتراق تا چند درجه از زاویه میل لنگ ادامه دارد؟

تولید فشار تا 125 درجه ادامه دارد.

 

30-دود حاصل از احتراق به چه دلایلی از سیلندر موتور خارج می شود؟

1-فشار باقیمانده در سیلندر(انتهای کورس قدرت و آوانس باز شدن سوپاپ دود)2-حرکت پیستون از نقطه مرگ پایین به نقطه مرگ بالا و کوچک شدن حجم سیلندردر زمان تخلیه

 

31-زمان قیچی کردن سوپاپها در موتور دیزلی را بیان کنید؟

با توجه به تایمینگ سوپاپهای موتور درطی 31=19+12 درجه (زودتر باز شدن سوپاپ گاز 12 درجه و دیرتر بسته شدن سوپاپ دود 19 درجه) هر دو سوپاپ باز می باشند یعنی در حالی که دودها با شتاب زیاد در حال ترک کردن سیلندر هستند گاز هم به طرف سیلندر شروع به حرکت می کند و شتاب می گیرد که به این حالت که هر دو سوپاپ باز هستند قیچی کردن سوپاپها می گویند.(ابتدای زمان باز شدن سوپاپ هوا و انتهای زمان بسته شدن سوپاپ دود را زمان قیچی سوپاپ می گویند)

 

32-بزرگترین اشکالی که در موتورهای دیزلی درمورد سیستم سوخت رسانی وجود دارد چیست؟

تزریق گازوئیل یا سوخت به داخل محفظه احتراق که در حالت تراکم دارای فشار زیادی در حدود 30 تا 60 اتمسفر می باشد بزرگترین اشکال محسوب می شد.(در پایان تراکم سوخت باید در هوای تحت فشارداخل محفظه پاشش شود و در نتیجه تجهیزات زیادی جهت این عمل نیاز است)

 

33-بازده حرارتی موتور دیزل و بنزینی را با یکدیگر مقایسه نمایید؟

بازده حرارتی در موتور دیزل به علت نسبت تراکم زیاد تا 35% می رسد زیرا مقدار انرژی مفید بیشتر از بنزینی است و در موتور بنزینی حداکثر 25% می باشد که به دلیل نسبت تراکم پایین تر آن است.

 

34-مصرف سوخت موتور دیزل و بنزینی را با یکدیگر مقایسه نمایید؟

مصرف سوخت ویژه در موتور بنزینی برای تولید 1 اسب قدرت 230 تا300 گرم در ساعت است ولی در موتور دیزلی 175 تا 200 گرم در ساعت است.

 

35-مفهوم سوخت ویژه کمتر در موتور دیزلی و بنزینی چیست؟

مفهوم آن این است که برای انجام کاری برابر در دو موتوربنزینی و دیزلی ،موتور دیزل، سوخت کمتری را مصرف می نماید.

 

35-مزایای موتور دیزل را بنویسید؟

بازده حرارتی بالا -مصرف سوخت ارزان قیمت به مقدار کم-گشتاور زیاد که با کاهش سوخت ثابت می ماند-تجهیزات کاربراتور و جرقه زنی ندارد.

 

36-اشکالات موتور دیزل را بنویسید؟

بزرگ و سنگین بودن ساختمان موتور-گران تر و دقیق تر بودن تجهیزات سوخت رسانی - نگهداری دقیق تر پمپ و انژکتورها-پرخرج بودن نگه داری موتور دیزل-کوبیدن و لرزه دار بودن موتور

 

37-موتور دیزل و بنزینی را از نظر خطر آلودگی محیط زیست مقایسه نمایید؟

مقدار co در موتور دیزل بسیار کم است که می توان آن را صفر در نظر گرفت ولی در موتور بنزینی حدود 3 تا 4.5  درصد می باشد.

 

38-گشتاور موتور بنزین و دیزلی را با یکدیگر مقایسه نمایید؟

در موتور دیزلی با کاهش دور گشتاور افت زیادی پیدا نمی کند زیرا احتراق در فشار ثابت انجام می شود بنابراین سرعت موتور را می توان در حد پایین تری طراحی نمود ولی در موتور بنزینی با به علت کاهش بازده حرارتی دور گشتاور به شدت کاهش می یابد.

 

39-علت استفاده از محفظه های احتراق مختلف و روشهای تزریق را بنویسید.

شکل و فضای محفظه احتراق و روشهای مختلف تزریق ،تاثیر مستقیم در مخلوط کردن بهتر سوخت و هوا دارد و بنابراین بدیهی است که مخلوط بهتر, احتراق کاملتر و نتیجتا قدرت بیشتری را ارائه می نماید یعنی هر قدر بتوانیم امکان ترکیب اکسیژن و سوخت را در داخل سیلندر بیشتر کنیم ضریب بهره حرارتی موتور بیشتر شده و قدرت بیشتری خواهیم داشت یا اگر به طور تئوری یک مولکول کربن سوخت با دو مولکول اکسیژن در مجاورت هم قرار گیرند و احتراق کامل انجام شده یعنی تمام کربن موجود در سوخت به CO2 و ئیدروژن آن به H2O تبدیل شود ضریب بهره حرارتی موتور ماکزیمم خواهد بود. با توجه به اینکه در موتورهای دیزلی مراحل احتراق سوخت باید به نحوی طراحی گردد که از افزایش فشار به طور ناگهانی جلوگیری نماید و در ضمن عملیات شیمیایی احتراق باید کامل و به سرعت پیشرفت نماید بنابراین از طرحهای مختلف اتاقهای احتراق استفاده شده است.

 

 

40-انواع اتاقهای احتراق در موتورهای دیزلی را بنویسید.

1-موتور دیزل با اتاق احتراق باز(تزریق مستقیم) Open-chamber

2-موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده (تزریق غیر مستقیم)Divided-chamber

 

41-موتور دیزل با محفظه احتراق باز یا تزریق مستقیم را شرح دهید.

در نوع اتاق احتراق باز یا تزریق مستقیم(سوخت به صورت مستقیم روی پیستون پاشش می شود) محفظه احتراق در یک قسمت بوده(معمولا روی تاج پیستون)طراحی و ساخته می شود و آنقدر کوچک است که در هنگام تراکم فشار نسبی زیادی همراه با درجه حرارت بالا تولید شده و سوخت تزریق شده را به سرعت با اکسیژن محترق می نماید و در این نوع از محفظه احتراق سوخت با فشار زیاد از سوخت پاش سوراخدار(نحوه پودر شدن در این نوع محفظه ها مهم است) به داخل سیلندر تزریق می شود که فشار تزریق 180 تا 200 اتمسفر است در این روش به منظور اختلاط سریعتر سوخت و هوا سوخت پاش چند سوراخه استفاده شده است و فرورفتگی کف پیستون باعث جلوگیری از برخورد ذرات سوخت به دیواره سیلندر و در نتیجه تقطیر آن می شود.در این اتاق ها هوا با چرخش زیاد که از طریق مجراهای مارپیچی و یا سوپاپهای لبه دار می گذرد وارد شده حرکت گردبادی لازم راجهت اختلاط بهتر سوخت و هوا به وجود می آورد و در ادامه تراکم و نزدیک شدن پیستون به نقطه مرگ بالا هوایی که بین دو سطح به دام افتاده است به سمت داخل و مرکز محفظه احتراق فشرده می شود.

 

42- اتاقهای احتراق نوع باز یا تزریق مستقیم راتوضیح دهید.

محفظه احتراق با پیستونهایی که محفظه احتراق روی تاج پیستون آن قرار دارد و دارای سوپاپ لبه دار جهت منحرف کردن هوای ورودی و ایجاد توربولانس هوا و پیستونهایی که حرکت چرخشی هوا را برای اختلاط بهتر ایجاد می کنند و اتاق احتراق نوع دریچه ای

 

43-انواع دیزلهای با اتاق احتراق تقسیم شده (تزریق غیر مستقیم)را نام ببرید؟

دیزل کاترپیلار-دیزل لانوا-دیزلA.E.G -دیزل کومیت(Comet )

 

44-ویژگی قطعات را در محفظه های اولیه اتاق احتراق تقسیم شده را بنویسید؟

این قطعات معمولا سخت و مقاوم در برابر حرارت و ضد زنگ در مقابل عناصر شیمیایی ساخته می شود و در سرسیلندر طوری قرار می گیرد که انتقال حرارت کمتری با آنها انجام گیرد(عایق بندی )در نتیجه محفظه اولیه گرم مانده سرعت شروع احتراق افزایش می یابد.

 

45-محاسن روش تزریق مستقیم یا اتاق احتراق باز را بنویسید.

الف-سادگی ساختمان موتور به علت تقسیم نشدن محفظه های احتراق

ب-به دلیل اینکه سوخت مستقیما با کف پیستون که در اثر فشار تراکم کاملا گرم است برخورد می کند روشن شدن موتور به راحتی میسر است و احتیاج به گرمکن اضافی ندارد.

ج-به دلیل سطح جانبی کم محفظه احتراق نسبت به حجم آن (محفظه های یکپارجه روی تاج پیستون)فرم محفظه احتراق مناسب بوده و تلفات حرارتی در زمان تراکم به حداقل می رسد و در نتیجه مقدار گرمای گرفته شده از موتور بیشتر بوده و راندمان حرارتی بالا رفته و مصرف سوخت کم می شود.

 

46-معایب اتاق احتراق باز یا روش تزریق مستقیم را بنویسید.

الف-فشار تزریق خیلی زیاد است(150-200 اتمسفر)توضیح اینکه سوخت توسط انژکتور باید در هوای تحت فشار قرار گرفته در انتهای تراکم در محفظه احتراق پاشیده شود.

ب-در این اتاقها احتراق به دلیل دما و فشار بالا نسبتا سریع بوده و صدای موتور زیادتر است ولی به دلیل اختلاط نامناسب امکان دورهای زیاد وجود ندارد.

 

47-موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده یا تزریق غیر مستقیم سوخت را شرح دهید.              

در این روش محفظه های احتراق به دو قسمت مجزا از هم تقسیم شده است که در هنگام تراکم هوا از طریق گلوگاه یا مجرای ارتباطی دو محفظه وارد محفظه کوچکتر که محفظه اولیه یا قبلی نام دارد وارد شده و سوخت توسط انژکتور در این محفظه تزریق می گردد و سپس سوخت تزریق شده با اکسیژن موجود در این محفظه سوخته و به دلیل وجود کم اکسیژن احتراق ناقص صورت می گیرد و در نتیجه احتراق و بالا رفتن فشار در محفظه اولیه سوخت و محصولات احتراق با سرعت زیاد وارد محفظه اصلی روی پیستون وارد می شود و احتراق با اکسیژن اضافی کامل می شود.توضیح اینکه این دو مرحله احتراق یعنی احتراق ناقص یا اولیه و احتراق نهایی و کامل در زمان بسیار کوتاه انجام می گیرد بنابراین از این روش در موتورهی با دور بیشتر استفاده شده است.

48-روش اتاق احتراق باز بیشتر در چه نوع از موتورهایی کاربرد دارد و کیفیت احتراق در روش احتراق باز به چه عواملی بستگی دارد.

در موتورهای بزرگ و صنعتی مانند کامیونها و تریلر ها واتوبوسها و......

الف- حرکت چرخشی هوا در زمان تراکم که مخلوط شدن بهتر سوخت را باعث می شود.

ب-نحوه پاشش سوخت یعنی به صورت ذره ای و پودری تحت فشار

ج-مخلوط شدن سوخت و هوا و سرعت تبخیر سوخت

 

 

49-روش اتاق احتراق تقسیم شده یا تزریق غیرمستقیم در چه نوع از موتورهایی کاربرد دارد و بایستی دارای چه خصوصیاتی باشد.

در موتورهای کوچکتر و با دور و سرعت بالاتر

الف- افزایش سرعت چرخشی هوا در هنگام تراکم به دلیل وجود گلوگاه  بین محفظه های احتراق

ب-مخلوط شدن سوخت و هوا و احتراق مخلوط در دومرحله ناقص و مقدماتی کامل می شود.

ج-تاخیر احتراق کم است زیرا با وجود محفظه داغ اولیه سوخت تزریق شده سریعا مشتعل می شود و افزایش فشار ایجاد می گردد.

 

50-در موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده احتراق در چند مرحله انجام می شود علت را بنویسید.

احتراق در دو مرحله انجام می شود که این عمل زمان احتراق(زمان احتراق با تاخیر احتراق تفاوت دارد) را بیشتر می کند و بنابراین مخلوط شدن هوا و سوخت را در اتاقک گردبادی بهبود بخشیده و عمل احتراق سوخت کاملتر و دودهای خروجی کمتر و آلودگی به حداقل خواهد رسید.

الف-احتراق مقدماتی و ناقص که سوخت چند درجه قبل از نقطه مرگ بالای پیستون به محفظه قبلی تزریق می شود و عمل احتراق ناقص با کمبود اکسیژن انجام می شود و فشارتا حدود 70 اتمسفر بالا میرود.

ب-سوخت ناقص در اثر بالا رفتن فشار محفظه اولیه با سرعت زیاد از گلوگاه وارد محفظ اصلی بالای پیستون شده و احتراق کامل صورت می گیرد و سوخت ناقص با اکسیژن اضافی محفظه اصلی می سوزد.





نوع مطلب : بانک سولات امتحانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 23 مرداد 1397 07:20 ق.ظ

You expressed that adequately!
pharmacy buy online buy viagra forum ordering viagra online sildenafil pills viagra cheap online buy herbal viagra online where to buy viagra over the counter buy real viagra viagra where to buy buy viagra online at
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:00 ب.ظ

Thank you. Terrific information.
buy cialis uk no prescription we use it 50 mg cialis dose tadalafil cialis great britain cialis rezeptfrei sterreich fast cialis online only best offers 100mg cialis cialis for bph buy cialis online nz venta cialis en espaa
دوشنبه 7 خرداد 1397 11:16 ق.ظ

Thanks a lot. Numerous data!

cialis for bph cialis generico tadalafil 20mg cialis daily reviews cialis tablets chinese cialis 50 mg how to buy cialis online usa cialis 30 day sample canadian drugs generic cialis cialis purchasing
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 11:52 ق.ظ

You said it nicely..
safe dosage for cialis how does cialis work generic cialis 20mg tablets side effects of cialis fast cialis online cialis tadalafil tadalafil 20mg price cialis best cialis dosage amounts cialis wir preise
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 06:31 ق.ظ

Awesome info. Thanks a lot.
uk buy viagra viagra pharmacy viagra online pharmacy viagra how get viagra buy viagra brand online buy female viagra uk viagra pharmacy viagra buy viagra generic viagra online pharmacy buy viagra online canada where can i buy real viagra online buy viagra next day delivery uk
شنبه 18 فروردین 1397 04:07 ب.ظ

Truly plenty of wonderful facts.
cialis generico in farmacia prix cialis once a da what is cialis cialis patent expiration cialis rezeptfrei sterreich no prescription cialis cheap cialis 5 mg para diabeticos ou trouver cialis sur le net legalidad de comprar cialis cialis qualitat
شنبه 4 فروردین 1397 07:39 ب.ظ

Whoa plenty of valuable tips.
cialis prezzo in linea basso cialis 20mg cialis professional yohimbe cialis 20 mg effectiveness miglior cialis generico acquisto online cialis comprar cialis navarr cialis patent expiration buy online cialis 5mg enter site 20 mg cialis cost
جمعه 4 اسفند 1396 07:01 ب.ظ
شما واقعا یک وب مستر عالی هستید. سرعت بارگذاری وب سایت است
باور نکردنی این نوع احساس می کند که شما در حال انجام یک فریب متمایز هستید.
علاوه بر این، مطالب است masterwork. شما در این زمینه یک کار عالی انجام داده اید!
دوشنبه 6 آذر 1396 08:20 ب.ظ
من فکر می کنم تمام ایده های شما را به پست خود ارائه کرده اید.
آنها بسیار متقاعد کننده هستند و قطعا می توانند کار کنند. با این حال، پست ها برای شروع بسیار سریع هستند.

آیا می توانید کمی از زمان بعد از آنها کوتاه بمانید؟ از پست شما متشکرم
پنجشنبه 18 آبان 1396 03:31 ق.ظ
وای، این پست خوب است، خواهر من این چیزها را تحلیل می کند، بنابراین من قصد دارم اجازه دهم
او را بشناس.
شنبه 13 آبان 1396 09:09 ب.ظ
شما خیلی عالی هستید فکر نمیکنم قبل از آن چیزی را بخوانم.
بنابراین فوق العاده است برای کشف کسی با برخی از اندیشه های منحصر به فرد در مورد این موضوع.
به طور جدی.. با تشکر از شما برای شروع این. این سایت چیزی است
در اینترنت مورد نیاز است، کسی که کمی اصالت دارد!
شنبه 13 آبان 1396 06:54 ب.ظ
من حتی نمی دانم که چطور به اینجا رسیدم، اما فکر کردم این پست عالی بود.
من نمی دانم شما چه کسی هستید، اما قطعا شما در حال رفتن به یک
وبلاگ نویس مشهور اگر شما قبلا نباشید؛) خوش امدید!
چهارشنبه 10 آبان 1396 07:23 ب.ظ
وب سایت خنک بسیار سرد!! مرد.. زیبا.. شگفت انگیز..
من سایت شما را نشانه می گیرم و همچنین خوردها را می گیرم؟
من راضی هستم که اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما قرار دهم، ما می خواهیم تکنیک های بیشتری در این زمینه بسازیم، از شما برای به اشتراک گذاشتن تشکر می کنیم.

.....
چهارشنبه 10 آبان 1396 06:52 ب.ظ
سلام من هستم، من هم به طور منظم از این سایت بازدید می کنم
سایت واقعا لذت بخش است و بازدید کنندگان واقعا به اشتراک می گذارند
افکار خوب.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:57 ب.ظ
I used to be able to find good advice from your content.
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:51 ق.ظ
Wonderful blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost
on everything. Would you recommend starting
with a free platform like Wordpress or go for a paid option?
There are so many options out there that I'm totally confused ..
Any ideas? Cheers!
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:02 ق.ظ
Hi, everything is going well here and ofcourse every one is sharing data, that's really fine, keep up writing.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:51 ب.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with
the same comment. Is there any way you can remove me from that service?
Many thanks!
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:41 ب.ظ
Hi, its fastidious post on the topic of media print, we all be familiar
with media is a wonderful source of facts.
یکشنبه 4 تیر 1396 11:19 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آغاز آیا نه حل
و فصل کاملا با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک ممکن است را سادگی
به پر همه کسانی شکاف. که شما در واقع
که می توانید انجام من را مطمئنا بود تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:13 ق.ظ
Hi, I want to subscribe for this blog to take most
up-to-date updates, therefore where can i do it please help out.
دوشنبه 21 فروردین 1396 11:24 ق.ظ
It's going to be end of mine day, but before end I am reading this fantastic
post to increase my knowledge.
دوشنبه 11 اسفند 1393 12:26 ق.ظ
دانلود کتاب تکنولوژی خودرو
http://booktolearn.com/?p=1744
دوشنبه 8 دی 1393 08:17 ق.ظ
سلام عامو تو که زحمت میکشیدی سوالا رو درست میزاشتی
پنجشنبه 8 خرداد 1393 02:37 ب.ظ
واقعا خیلی ممنون سوالای مفید و مختصری بود
پنجشنبه 23 خرداد 1392 09:01 ب.ظ
سلام خستنه با شید ممنون ازسوالات با ارزشتون من امسال کنکور دارم واین سوالات خیلی به دردم می خوره.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر