تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد - سوالات مجموعه فرمان و کنترل خودرو
 
درباره وبلاگ


سلام به تمامی هنرآموزان وهنرجویان رشته مکانیک خودرو. اینجانب محسن مرادی سرگروه رشته مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد از کلیه هنر آموزان علاقمند دعوت به عمل می آورم تا در بهبود و توسعه وبلاگ حاضر، با اینجانب همکاری نمایند. آدرس ایمیل برای ارسال مقالات، سوالات و مشکلات مربوط به هنرستان های محل تحصیل جهت رسیدگی به ایمیل زیر ارسال نمایید.
mohsen_moradi5624@yahoo.com

مدیر وبلاگ : محسن مرادی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

بسمه تعالی

 

                      مجموعه فرمان

 

سوال1-دستگاه فرمان از چه قسمتهایی تشكیل شده است؟

جعبه فرمان(STEERING BOX) -میله یا اهرم هزار خار-میله واسطه (میل فرمان وسط)-دو میل كوتاه قابل تنظیم-اهرمهای چرخ یا شغال دست

سوال 2-وظیفه جعبه فرمان چیست؟

دستگاه جعبه فرمان به عنوان مبدل گشتاور می باشد زیرا گشتاور كمی كه راننده به فلكه فرمان وارد می كند به گشتاور زیاد برای حركت دادن چرخهای جلو تبدیل می نماید.تبدیل حركت دورانی به حركت رفت و برگشتی یا انتقالی

 

سوال 3-انواع جعبه فرمان مكانیكی را نام ببرید؟

ا-جعبه فرمان ساچمه ای 2-كشویی یا دنده شانه ای 3-حلزونی یا تاج خروسی 4-انگشتی 5-حلزونی غلتكی

 

سوال4-چگونگی بازرسی اجزاء سیستم فرمان را بنویسید؟

لقی اهرمهای واسطه و میل فرمانهای كوتاه قابل تنظیم و مفصل ها و چپقی ها  و روغن جعبه دنده و سالم بودن مفصل ها و مهره اتصال آنها كه بایست در یك خط راست واقع باشند.لقی اهرمها واسطه را با حركت دادن و تكان دادن لینكها به طرفین بازرسی می نماییم.

 

سوال 5-تفاوت بین چپقی و سیبك را بیان نمایید.

سیبك به مفصل كروی كه بار عمودی را تحمل می نماید و چپقی به مفصل كروی كه بار سایشی و مالشی را تحمل می نماید اطلاق می گردد.

 

سوال 6-روغن جعبه دنده چیست ؟روغن جعبه دنده از نوع با ویسكوزیته بالاست كه SAE90  (انجمن مهندسین خودرو آمریكا)میباشد كه در صورت كاهش بایستی روغن STP  اضافه گردد

(توضیح اینكه ویسكوزیته یا لزجت خاصیتی از مایعات است كه با افزایش دما كاهش می یابد و این به دلیل كاهش بین مولكولی مایعات می باشدكه با افزایش دما در مایعات جاذبه مولكولها كم شده و از یكدیگر دورتر می گردند و چسبندگی یا مقاومت در برابر جاری شدن سیال یا روغن كم می گردد)  .

 

سوال 7-در طراحی فرمان چه نكاتی بایستی مد نظر قرار گیرد.

شعاع گشتاور فرمان استاندارد باشد و فرمان در صورت دور زدن و آزاد شدن سریعا به حالت اولیه برگردد و لقی یا خلاصی فرمان در حد استاندارد كاتولوك مربوطه باشد.

 

سوال 8-خلاصی فرمان بایستی چه مقدار باشد.

10-15 درجه

 

سوال 9-فرمان های هیدرولیكی در چه خودروهایی و به چه دلیلی استفاده می گردد.

معمولا در خودرو های سنگین و خودروهایی كه جهت چرخاندن نیاز به نیرو و گشتاور بیشتری دارد.به دلیل اینكه با كمك نیروی هیدرولیك عمل گشتاوری كه راننده به غربیلك وارد می نماید كمتر بوده و به راحتی گردش می نماید كه این نیرو توسط پمپی كه به همین جهت تعبیه شده است انجام می گیرد.

 

سوال 10-عامل نیروی چرخشی فرمان در چه زمانی به حداكثر خود می رسد.

در زمان پارك نمودن و در جا دور زدن خودرو حداكثر است.

 

سوال 11-علت استفاده از جعبه فرمان نوع مارپیچ و ساچمه چیست.

با استفاده از ساچمه و مارپیچ مقدار اصطكاك كاهش یافته و عمل گردش آسانتر می گردد.در خودرو پیكان از این نوع استفاده شده است.

 

سوال 12-جعبه فرمان دنده شانه ای یا كشویی در چه خوروهایی معمولا استفاده می شود.

در خودروهای محرك جلو مانند پژو-پراید و رنو

 

سوال 13-سر میله فرمان و قسمت انتهایی میله فرمان به چه قطعاتی متصل می گردد.

سر میله فرمان به هزار خاری غربیلك فرمان و سر پایینی میل فرمان داخل جعبه فرمان قرار می گیرد.

 

سوال 14-علت اینكه انتقال نیرو بین مارپیچ و محفظه ساچمه به راحتی انجام می گیرد چیست.

ضریب اصطكاك كمی كه ساچمه نسبت به دندانه دارد.

 

سوال 15-علت اینكه ریل ساچمه را با زاویه طراحی نموده اند چیست.

به علت اینكه با چرخاندن مارپیچ ساچمه ها به انتهای ریل مارپیچ هدایت شده و تاج خروسی را بچرخاند.

 

سوال 16-تنظیم طولی مارپیچ در جعبه فرمان پیكان به كمك چه وسیله ای انجام می شود.

با واشر گذاری تنظیم می گردد.

 

سوال 17-روش تنظیم میله هزار خار با اهرم هزار خار را شرح دهید.

ابتدا فلكه فرمان را به یك سمت تا انتهای آن می چرخانیم و سپس فلكه فرمان را برعكس تا انتهای دیگر گردانده و در حین این عمل تعداد دور گردش را شمده و سپس تعداد را نصف نموده و فلكه فرمان را در وسط مارپیچ یعنی به مقدار نصف می چرخانیم و سپس هر دو چرخ را كاملا در حالت مستقیم قرار می دهیم و در این هنگام كه میله هزار خار دقیقا در وسط مارپیچ قرارگرفت و چرخها كاملا صاف شد اهرم هزار خاری را با میله هزار خاری درگیر می نماییم سپس گردش فرمان را به چپ و راست آزمایش كرده و در صورتیكه گردش برابر باشد مهره هزار خاری را به مقدار داده شده تورك یا گشتاور در كاتالوگ سفت می نماییم.

 

سوال 18-چرا لقی بین دو چرخدنده بایستی در حالت وسط یا مسیر مستقیم تنظیم گردد.

زیرا بیشترین عمل رانندگی در حالت وسط انجام می گیرد.

 

سوال 19-منظور از گام مارپیچ در جعبه فرمان چیست.

با توجه به معنی گام دایره ای كه فاصله نقطه ای روی یك دنده تا نقطه نظیر آن روی دنده مجاور كه روی دایره گام اندازه گیری می گردد و دایره گام كه كلیه محاسبات دنده بر پایه آن استوار است و در هنگام درگیری دو دنده دایره های گام آنها با یكدیگر مماس می باشند بنابراین مقدار جابجایی محفظه ساچمه به ازای یك دور چرخش مارییچ را گام مارپیچ گویند.

 

سوال 20-علت استفاده از هزا خاری(SPILINE) در جعبه فرمان چیست.

هزار خارها مانند دنده های چرخ دنده روی میل محور یا داخل سوراخ یا توپیها تراشیده یا آهنگری می گردند و هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند كه بخواهیم مقدار زیادی گشتاور پیچشی را انتقال دهیم  و نیز با توپیها موقعیت دهی نماییم كه به صورت انطباق پرسی با فشار نصب می گردند.

 

سوال 21-چگونگی عملكرد دستگاه فرمان را در خودرو پیكان بنویسید؟

در خودرو پیكان با عمل چرخاندن غربیلك فرمان و از طریق انتقال پیچش به مارپیچ فرمان و چرخش مارپیچ و به تبع آن حركت رفت و برگشتی محفظه ساچمه ها كه این محفظه نیز در درگیری مستقیم با تاج خروسكی بالای میله هزار خار می باشد حركت پیچشی ایجاد شده در تاج خروسی و اهرم هزار خاری به قسمت بایینی میله كه با اهرم هزارخاری درگیر است منتقل شده و باعث حركت چرخشی اهرم هزار خاری و میل فرمان وسط شده و این حركت به اهرم كوتاه قابل تنظیم منتقل می گردد و شغال دست یا اهرم محور چرخ را به حركت در می آورد و باعث می گردد محور چرخ یا سگدست حول بلبرینگ تعلیق مك فرسون و سیبك زیر دوران نماید.

 

سوال 22-روش باز نمودن درپوش روی میل مارپیچ را بنویسید.

جهت باز نمودن درپوش مارپیچ كه به صورت دو تكه می باشد دو عدد پیچ درپوش بالا كه به درپوش پایین وصل می شود را باز نموده و سپس قسمت پایینی كه به وسیله بست به لوله مارپیچ بسته شده است را با باز نمودن دو پیچ بست باز می كنیم.

 

سوال 23-روش باز نمودن دسته راهنمای پیكان را شرح دهید.

ابتدا كابلهای باطری را جهت جلوگیری از اتصال كوتاه باز كرده و دو پیچ بست تسمه ای شكل كه دسته راهنما را به بالای لوله متصل نموده را نیز باز می كنیم و سپس مهره وسط غربیلك فرمان را باز كرده و غربیلك را با بوش بادامك دار خارج می نماییم.

 

سوال 24-چگونگی برگشت اتوماتیك دسته راهنما پس از راهنما زدن را بنویسید.

وقتی مارپیچ به اندزه 60 درجه بچرخد و راهنما در حال عمل نمودن باشد بوش بادامك دار زیر بست لوله كه با مارپیچ درگیر می باشد دسته راهنما را به طور اتوماتیك به حالت اولیه بر می گرداند.

سوال25-روش باز كردن جعبه فرمان از روی شاسی را بنویسید.

بعد از باز نمودن غربیلك و دسته راهنما و بوش بادامك دار از روی مارپیچ فرمان طبفه زیر نشان دهنده ها را باز كرده و دو پیچ بست لوله مارپیچ فرمان و چپقی متصل به اهرم هزار خار و پیچهای پایه جعبه فرمان را از روی شاسی جا می ماییم.

 

سوال 30-روش جدا سازی اجزاء جعبه فرمان را بنویسید.

پس از تخلیه روغن و تمیز نمودن بدنه جعبه فرمان با نفت علامتی روی اهرم هزار خار و میله هزار خار می زنیم تا در هنگام نصب در محل اولیه نصب گردد و سپس مهره سر محور هزار خار را باز كرده و مهره و واشر و بوش آن را خارج می نماییم و سپس اهرم هزار خاری را از میله هزار خاری جدا می كنیم دو عدد پیچ درپوش فنر ضربه گیر را باز می نماییم.سپس چهار عدد پیچ درپوش روی جعبه فرمان را باز كرده و درپوش و واشرهای آن را خارج می كنیم و سپس محور هزار خار را از محفظه بیرون می آوریم .سپس بوش نمدی داخل لوله و چهار عدد پیچ اتصال لوله فرمان به بدنه را باز كرده و لوله و واشرهای فلانچ لوله را خارج می نماییم و تعداد 24 عدد ساچمه در یاتاقان بالایی و پایینی مارپیچ وجود دارد كه بایستی آنها گم نشوند و با خارج نمون میل مارپیچ بایستی خارج شوند و سپس 13 عدد ساچمه در محفظه ساچمه نیز بعدا خارج می شوند.

 

سوال 31-روش تنظیم لقی طولی محور هزار خار را شرح دهید.

ابتدا مهره پایینی محور هزار خاری را باز كرده و درپوش فنر ضربه گیر را باز می كنیم و نوك ساعت اندازه گیر را از قسمت باز شده روی میله هزار خاری مماس می نماییم و پس از مستقیم نمودن فرمان ساعت اندانه گیر را صفر می نماییم و محور هزار خاری را حركت طولی می دهیم و مقدار انحراف عقربه اندیكاتور را قرائت می نماییم كه مقدار مجاز در پیكان بین صفر تا 0.01 قابل قبول می باشد.

 

سوال 33-علت روغن ریزی از پایین جعبه فرمان را بنویسید و در هنگام روغن ریزی چه عملی بایستی صورت گیرد.

علت روغن ریزی از جعبه فرمان لقی زیاد محور هزار خاری و بوش انتهایی آن می باشد كه فرسوده شده است.

در صورت روغن ریزی بوش فرسوده بایستی تعویض گردد كه روش تعویض به شرح ذیل می باشد:

جعبه فرمان را از روی خودرو باز كرده و اورینگ را از انتهای محفظه بوش خارج می كنیم سپس بوش را نیز در می آوریم و سپس بوش جدید را با قطر داخلی 22.22 میلیمتر پرس نموده و سپس اورینگ را نصب می كنیم.

 

سوال 34-چگونگی تشخیص چپقی با دنده چپ گرد و راست گرد ونحوه اتصال آنها را بنویسید.

چپقی با دنده راست گرد به میل فرمان وسط و چپقی با دنده چپ گرد به اهرم چرخ یا شغال دست وصل می شود و اگر شیب دنده های رزوه چپقی از راست به چپ از بالا به پایین باشد دنده راست گرد بوده و در صورت عكس آن چپ گرد می باشد.

 

سوال35-ذوزنقه فرمان یا ژئومتری فرمان چیست؟

ذوزنقه فرمان چهار ضلعی است كه از اضلاع زیر تشكیل شده است:فاصله بین محورهای چرخش یا كینگ پین (قاعده بزرگ)و طول میل فرمان وسط (قاعده كوچكتر)و دو ضلع غیر موازی كه فواصل بین سیبك میل فرمان و مركز چرخش اهرم سگدست می باشد.

 

سوال 36-جهت حركت صحیح و بدون لغزش در پیچ چه اصلی بایستی رعایت گردد؟

بایستی كلیه چرخهای خودرو حول یك مركز واحدی بچرخد یعنی هندسه یا ژئومتری مناسب انتخاب گردد.

 

سوال 37-ژئومتری مناسب جهت گردش بدون لغزش خودرو چیست؟

در حالت چرخش بایستی میل فرمان وسط چرخ داخل پیچ را بیشتر از چرخ خارج بچرخاند یعنی چرخ داخل پیچ 23 درجه و چرخ خارج 20 درجه می چرخد تا اصل رودلف اكرمان رعایت گردد.

 

سوال 38-در كدام جعبه فرمان انتقال نوسانات و لرزش در غربیلك وجود دارد؟

جعبه فرمان كشویی یا دنده شانه ای

 

سوال 39-علت اینكه در هنگام پیاده سازی میل فرمان وسط بایستی فرمان در حالت وسط قرار گیرد چیست؟

زیرا در حالت وسط هیچگونه تنشی به میل فرمان وسط وارد نمی شود.

 

سوال 40-روش باز نمودن میل فرمان وسط را بنویسید.

ابتدا مهره های اتصال دهنده اهرمهای كوتاه قابل تنظیم را باز نموده و اهرمها را از میل فرمان وسط جدا می كنیم و سپس اهرمهای رابط و هزار خار را نیز از میل فرمان وسط جدا می نماییم.

 

سوال 41-علت اینكه میل فرمان كوتاه قابل تنظیم به صورت چپ گرد و راست گرد دندانه شده است را بنویسید.

برای تنظیم تواین و تواوت چرخهای جلو در هنگام تنظیم فرمان تعبیه شده است یعنی قسمت جلوی چرخها 3 میلیمتر بایست كمتر باشند.

 

سوال 42-در صورت كاهش روغن در جعبه فرمان جه عیبی در سیستم فرمان ایجاد می شود.

 

فرمان سفت می شود و بایستی نیروی بیشتری را به غربیلك اعمال نماییم.

سوال 43-در صورت بالانس نبودن چرخهای جلو چه عیبی در سیستم فرمان ایجاد می شود.

در این صورت غربیلك فرمان دارای لرزش می باشد.

 

سوال 44-اجزاء اصلی مجموعه جعبه فرمان پیكان را بنویسید.

بدنه جعبه فرمان-مجموعه مارپیچ و محفظه ساچمه شامل 24 عدد ساچمه یاتاقان بندی مارپیچ روی بدنه و 13 عدد ساچمه بزرگتر در محفظه ساچمه جهت كاهش اصطكاك-اهرم هزار خار كه دارای تاج خروسی است و فنرهای بالای آن كه وظیفه استهلاك ضربات را دارند-درپوش بالایی به همراه واشرها مربوطه جهت آببندی و درپوش روی فنر جهت اندازه گیری لقی محوری-





نوع مطلب : بانک سولات امتحانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 10 آبان 1396 05:35 ق.ظ
ممنون از مطلب خوبتون
یکشنبه 30 مهر 1396 01:46 ق.ظ
ممنون اطلاعات خوبی بود
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:52 ب.ظ
I used to be able to find good info from your blog articles.
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:38 ق.ظ
Magnificent goods from you, man. I've remember your stuff prior to and you're just extremely magnificent.

I really like what you have received right here, really like what you're
saying and the best way in which you are saying it.
You are making it enjoyable and you continue to take care of
to keep it wise. I cant wait to learn much more from you.
This is actually a wonderful site.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:58 ق.ظ
Hi fantastic blog! Does running a blog like this require a massive amount
work? I have absolutely no expertise in coding however I had
been hoping to start my own blog in the near future.
Anyway, should you have any recommendations
or techniques for new blog owners please share. I
understand this is off subject however I just had to
ask. Appreciate it!
دوشنبه 5 تیر 1396 06:24 ق.ظ
core از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا آیا واقعا حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه تنها برای while.

من با این حال کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما
خواهد را خوب به پر کسانی که معافیت.
که شما در واقع که می توانید انجام من می مطمئنا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 04:27 ق.ظ
Very rapidly this web site will be famous amid all blog users,
due to it's fastidious articles
سه شنبه 22 فروردین 1396 09:09 ق.ظ
This article will assist the internet users for building up new weblog or even a weblog from start to
end.
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:08 ق.ظ
Spot on with this write-up, I honestly think
this website needs far more attention. I'll probably be back again to
read through more, thanks for the information!
پنجشنبه 7 آذر 1392 10:14 ق.ظ
سلام خسته نباشی
استاد قطعه ای که باعث میشه فرمان موقع دور زدن و آزاد شدن سریعاً به حالت اولیه برگردد چیست و؟ و اگر هزار خوار جبع فرمان تغیرر داده شود و موقع دور زدن فرمان به حالت اولیش برنگردد مشکل چیست و آیا این مشکل جدی است؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر