تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد - موتور اتومبیل
 
درباره وبلاگ


سلام به تمامی هنرآموزان وهنرجویان رشته مکانیک خودرو. اینجانب محسن مرادی سرگروه رشته مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد از کلیه هنر آموزان علاقمند دعوت به عمل می آورم تا در بهبود و توسعه وبلاگ حاضر، با اینجانب همکاری نمایند. آدرس ایمیل برای ارسال مقالات، سوالات و مشکلات مربوط به هنرستان های محل تحصیل جهت رسیدگی به ایمیل زیر ارسال نمایید.
mohsen_moradi5624@yahoo.com

مدیر وبلاگ : محسن مرادی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گروه آموزشی مکانیک خودرو شهرستان حاجی آباد
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 17 دی 1390 :: نویسنده : محسن مرادی

موتور

متعلقات موتور اتومبیل

1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شكلی است كه در داخل سیلندر حركت رفت و برگشتدارد و  زمانهای موتو ر را به  وجود  می اورد ضمنا  نیروهای تراكمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می كند

2- شاتون موتور :  شاتون موتور اهرمی است كه به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده  , باعثتبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد

3-سیلندر موتور  :    استوانه ای است تو خالی كه از بالا به  وسیله سرسیلندر مسدود شده و ازطرف پایین با حركت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می كند

4- میل لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است كه كار انجام شده در روی پیستون را بهصورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می كند

5- شمع موتور   شمع موتور وسیله ای است متشك از  دو الكترود و بدنه سرامیكی كه بر اثر ولتاژزیاد ایجاد شده و به وسیله كویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد  جرقه  می نماید و مخلوطمتراكم شده سوخت را منفجر می كند

6-سوپاپ موتور  قطعه فلزی است قارچی شكل كه در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندرقرار  گرفته  است  و در زمانهای  كار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می كند

 7- سرسیلندر موتور  سرسیلندر قطعه ای است كه به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بستهمی شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد

8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای كه سوپاپ در ان حركت كرده , به علت داشتن لقی

 مجاز, حركت سوپاپ را كنترل می كند

9-مجاری اب موتور  محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد كه اب در انگردش كرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد

 10 – مانتیفولد موتور  لوله های انتقال دهنده ای است كه سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصلاز احتراق را به فضای ازاد هدایت می كند

11- تایپیت موتور  استوانه ای است كه در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را ازمحل نشست خود بلند می كند و حركت خود را از بادامك میل سوپاپ می گیرد

12- میل سوپاپ موتور  محوری است كه حركت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامكهای استكه به تایپیت حركت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مركزی دارد كه پمپ بنزین رابه كار می اندازد و نیز دارای دندانه محرك اویل پمپ و دلكو می باشد

13فلایویل یا چرخ طیار موتور  قطعه نسبتا سنگینی است كه به انتها میل لنگ بسته شده كه جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به كار می رود

14-بادامك موتور  قطعه ای است بادام شكل كه در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حركتدورانی محور را به حركت خطی قطعه دیگری كه با ان درگیر است میسر می كند

15- فنر سوپاپ موتور  وسیله ای است كه در موارد لزوم سوپاپ را می بندد

16 – اسبك موتور  وسیله ای است كه در موارد لزوم سوپاپ را باز می كند

17 – كاربراتور موتور  كاربراتور دستگاهی است كه در ان سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف كاركرد موتور اماده می شود

18 – دلكو موتور  دستگاهی است كه برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمعها تقسیم می كند

19- فیلتر روغن موتور  وسیله ای است كه ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می كند

20-پمپ روغن   دستگاهی است كه روغن را با فشار معین به  قسمتهای محرك موتور می رساند

21- موتور استارت  دستگاه الكتریكی است كه برای راه اندازی موتور به كار می رود  

22- میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است كه سطح روغن را در كارتل به  وسیله ان مشاهده می كنند

23 – وایرهای فشار قوی در موتور  وسایلی هستند كه برق فشار قوی را از دلكو  به سر شمعها می رسانند

24 – دینام موتور   دستگاهی است كه بنزین را از باك به كاربراتور انتقال می دهد

25-پمپ بنزین موتور  دستگاهی است كه بنزین را از باك به كاربراتور انتقال می دهد

26- ترموستات موتور  دستگاهی است كه در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته  , درجه حرارت

اب موتور را كنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد

27- واتر پمپ موتور  دستگاهی است كه اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد

28 – پروانه موتور  قطعه ای است كه هوای محیط خارج را  از لابلای پره های رادیاتور مكیده , اب را خنك می كند

 

طرز كار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)

 

مكش تراكم انفجار تخلیه موتور

چرخه كار موتور

اعمال یا رویدادهایی  كه  در موتور شمع دار  انجام  می شود  به چهار بخش  یا  حركت پیستون تقسیم میشود این حركتها عبارتند از مكش تراكم انبساط و تخلیه هر حركت از  نقطه  مرگ بالایی

 به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یك چرخه كامل  از رویداد ها در سیلندر  مستلزم  دو دور چرخش كامل میل لنگ است

موتورها

 

زمان مكش در حین حركت مكش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا)  باز می شود و پیستون به طرف پایین حركت میكند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا

سوخت را از  طریق دریچه  بنزین به درون  سیلندر سرازیر  میكند  وقتی پیستون از نقطه مرگ پایینی  میگذرد  سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود

 زمان تراكم :پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حركت رو به بالای  ان اغاز می شود و هر دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی كه بسمت بالا می رود مخلوط هوا  –  سوخت را متراكم می كند وان را به فضای كوچكتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر  محدود می سازد این فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراكم می شود كه حجم ان به یك هشتم  حجم اولیه  یا كمتر برسد  میزان  تراكم  مخلوط هوا و سوخترا نسبت تراكم می نامند نسبت تراكم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت  تراكم گویند

 اگر حجم مخلوط پس از تراكم به یك هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراكم 8 به 1 خواهد شد

 زمان انبساط :وقتی در پایان حركت تراكم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع  جرقه می زندگرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراكم را مشتعل می سازد این مخلوط به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش

 فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد تا چرخهای خودرو را بچرخاند

 زمان تخلیهوقتی در حركت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیك می شود سوپاپ دود باز میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از

 دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیك می شود سوپاپ بنزین باز می شود  وقتی  پیستون از  نقطه مرگ بالایی می گذرد  و حركت  به طرف پایین را اغاز میكند

 سوپاپ دود بسته می شود و حركت  مكش دیگری اغاز می شود و كل چرخه – مكش-تراكم –

 انبساط  و تخلیه تكرار  می شود تا  وفتی  موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تكرار می شوند





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 10:45 ق.ظ
Greetings from Ohio! I'm bored to death at work so I decided to check out your
website on my iphone during lunch break. I really
like the info you present here and can't
wait to take a look when I get home. I'm shocked at how quick
your blog loaded on my mobile .. I'm not even using WIFI,
just 3G .. Anyways, very good site!
جمعه 14 اردیبهشت 1397 03:37 ب.ظ
I like what you guys tend to be up too. This kind of clever work and reporting!
Keep up the superb works guys I've included you guys to blogroll.
جمعه 17 آذر 1396 06:59 ق.ظ
I'm truly enjoying the design and layout of your website.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here
and visit more often. Did you hire out a developer
to create your theme? Great work!
جمعه 17 شهریور 1396 09:52 ق.ظ
Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Chrome, it looks fine
but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:23 ب.ظ
For the reason that the admin of this web page is working, no question very quickly it will be renowned, due to its feature contents.
شنبه 14 مرداد 1396 12:37 ق.ظ
Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the web the easiest thing to be aware of.
I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they just don't know about.
You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without
having side effect , people can take a signal. Will likely
be back to get more. Thanks
جمعه 13 مرداد 1396 06:56 ب.ظ
Hello there! Quick question that's completely off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly?
My site looks weird when browsing from my iphone. I'm trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue.
If you have any suggestions, please share. Many thanks!
دوشنبه 5 تیر 1396 03:30 ق.ظ
بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا نه نشستن کاملا با
من پس از برخی از زمان. جایی در
سراسر پاراگراف شما موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک ممکن است را سادگی به پر همه
کسانی شکاف. در صورتی که شما که می توانید
انجام من می قطعا تا پایان در گم.
دوشنبه 28 فروردین 1396 07:02 ب.ظ
Hello, I think your site might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Chrome, it looks fine
but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:55 ب.ظ
hello!,I really like your writing very much! proportion we communicate extra about your article on AOL?

I require an expert on this house to unravel my problem. May be that's you!
Having a look ahead to look you.
دوشنبه 21 فروردین 1396 09:55 ب.ظ
Hello! I realize this is somewhat off-topic however I had
to ask. Does operating a well-established blog such as yours require a massive amount work?
I'm brand new to blogging but I do write in my journal daily.
I'd like to start a blog so I can easily share my personal
experience and views online. Please let me know if you have any recommendations or tips for new
aspiring blog owners. Thankyou!
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:05 ب.ظ
Howdy! This post could not be written any better! Reading this post reminds me of my previous room mate!
He always kept chatting about this. I will forward this
page to him. Pretty sure he will have a good read.

Many thanks for sharing!
شنبه 26 اردیبهشت 1394 11:31 ب.ظ
سلام . سایت خوبی داری منم مثل شما سایت مکانیک خودرو دارم به منم سر بزنید خوش حال می شم
چهارشنبه 26 بهمن 1390 11:48 ق.ظ
سلام،خیلی جالب بود،لطفا مطالب بیشتری را روی سایت بگذارید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر